17.09.2009 г.

Структурата на кокпита и инцидента на Хамилтън в Италия

Състезанието на "Монца" бе белязано от опасния инцидент, който претърпя Люис Хамилтън в последната обиколка от надпреварата. Пилотът на Макларън стъпи върху бордюрите н излизано от завоя Лесмо 1 и загуби контрола на задницата на болида си. Британецът се движеше на трета позиция и бе напът да добави сигурни шест точки към актива на Макларън в борбата за третата позиция в класирането при конструкторите.


Въпреки драмата около отпадането на Люис, по-важни са причините поради които остана невредим. Хамилтън се нуждаеше от няколко секунди, за да се възстанови от шока, да излезе от колата и да се прибере в бокса, което стана възможно заради структурата на неговия кокпит - пространството, в което пилотът почти ляга, когато е зад волана на своя болид.

При изработката на кокпита се покриват изисквания на Международната автомобилна федерация. Тази част от болида бива подложена на сериозни изпитания или т.нар. краш тестове, които включват симулации на катастрофи под права линия. В тях кокпитът трябва да не промени своята форма при сблъсък с неподвижно тяло със скорост от 60 км/ч.

Самото тяло трябва да издържи на удара, като по правилник - последната точка, която може да се огъне, трябва да се намира на минимум 30 сантиметра от крайниците на пилота. Въпреки постоянния стремеж към олекотяване на материалите, от които се изграждат колите, ФИА и отборите не спират да усъвършенстват цялостната философия на предната част на болида. Резултат на тяхната работа е фактът, че Фелипе Маса излезе невредим след ужасната катастрофа, която претърпя по време на състезанието за Гран При на Унгария.

ФИА подлага на изпитание и самите пилоти, които при инцидент, трябва да са в състояние да откачат "рамената" на кокпита, волана си и да излязат от колата за 5 секунди, като за още 5 трябва да върнат волана в предишното му положение. Размерите на кокпита се правят по физическите данни на пилотите. Всяка една седалка се излива по формите на състезателите, за да могат да се чувстват максимално конфортно в хода на надпреварите.

Пилотският фактор продължава да е от голямо значение за успеха, но техниката и най-вече работата на двигателите бяха централна тема в уикенда на най-бързото трасе от календара.

0 коментари:

Публикуване на коментар