25.09.2009 г.

Уикендът на "Марина бей" в Сингапур

Настройки:

ГУМИ
Пистата е тежка за гумите, тъй като повърхността е абразивна и е характерна за всяко едно трасе, което използва градска система. Затова Бриджстоун предоставят на отборите меките и супер-меките гуми, за да се гарантира максимум прилепяне. Изборът е същият като в Монако и Валенсия. Натоварването върху гумите е сериозно заради постоянната и бърза промяна на посоките, както и заради големият брой завои в рамките на една обиколка. Както във Валенсия, така и тук, за пилотите е трудно да излезат извън идалната линия, тъй като пистата е прашна, което прави изпреварванията по-трудни. С новите гуми от този сезон и с меките смески разпадането на повърхностния слой при пилотска грешка и сериозен натиск върху гумите може да има сериозни последствия.

АЕРОДИНАМИКА
Почти всички отбори ще имат специален аеропакет за това състезание, включително и Рено, които заявиха, че вече са насочили вниманието си изцяло към колата за следващия сезон. Новият пакет включва нови предни и задни крила, под на автомобила, капак на двигателя, както и сайдподове, като последните са една от зоните, в които инженерите могат да импровизират повече въпреки забраните на ФИА. Така се оптимизира аеродинамичното прилепяне в посока генериране на повече прилепяне, тъй като това е едно от трасетата в календара, в които пилотите карат с най-висок ъгъл на атака на крилата. По този начин се генерира прилепяне. Топ-скоростта на това трасе е една от най-ниските в календара и затова не се правят компромиси по избора на механичните настройки.

МЕХАНИЧНИ НАСТРОЙКИ
На това трасе отборите отново търсят твърда предница и мека задница, но настройките тук трябва да са значително по-финни. Твърдото предно окачване дава повече сцепление и стабилност в завоите, но пистата тук е много неравна, което прави задачата на механиците по-трудна. С по-твърда предница колата "играе" повече върху асфалта и става нестабилна при атаката на бордюрите и шиканите. "Марина бей" е едно от най-взискателните към инженерите трасета, като тук е важен и пилотският фактор, защото всеки един от пилотите избира своята състезателна траектория по различен начин, а тук това може да даде предимство. Затова взаимовръзката между пилот-екип е особено важна. Що до задницата, при по-мека такава се генерира повече сцепление в зоните за спиране и в самите завои. От друга страна обаче, с не малкото бабуни по пистата и високите бордюри, при една по-сериозна атака върху тях или при подаване на малко повече газ от необходимото, пилотът може да изгуби контрола върху задната част на болида. Затова и тук се търси компромис при настройката на баланса на болида.

ДВИГАТЕЛ
Натоварването върху двигателите на уличните трасета се очаква да е по-малко, тъй като липсват дълги прави, а пилотът използва пълния потенциал на двигателя едва в 45% от обиколката. Тук обаче заради многото завои и заради постоянното спиране-тръгване натискът върху двигателите не е малък. Инженерите работят върху настройките на двигателя при спиране, тъй като пилотите използват свалянето на предавките за забавяне на движението на колата. Така от своя страна се предава допълнителен натиск върху гумите. Целта пред механиците е също така да гарантират постигането на добър въртящ момент в ниските обороти, което от своя страна да помогне на пилотите да натискат до края педала на газта на излизане от завоите.

ТРАНСМИСИЯ
Пилотите използват едни от най-късите предавки за сезона, за да се оптимизира ускорението на излизане от завоите и за извличане на максимум мощност от двигателя в ниските предавки. С по-късите предавки обаче натоварването върху трансмисията става по-голямо.

ОБИКОЛКАТА
Топ-скоростта е около 300 км/ч, като процента на пълна газ в една обиколка е между 45 и 50%. Най-дългата дистанция, която се взима на пълна газ е дълга 650 м и продължава 9 секунди, което е пълна противоположност на тези показатели преди две седмици на "Монца". Натоварването върху спирачките е изключително голямо, тъй като преобладават зоните на постоянно спиране-тръгване. 19% от обиколката пилотите са натиснали спирачките на пълен ход.

СТРАТЕГИЯТА
Дължината на алеята пред боксовете, както и разположението им, определят оптималната стратегия за състезанието. Загубата на време при преминаване през алеята е 19,5 сек, а разхода на гориво е третият най-висок от всички трасета в календара. Другията фактор при определянето на стратегията е вероятността за излизане на кола за сигурност на трасето заради умишлени или неумишлени инциденти. Поради уличният характер на трасето, както и заради времето, прави вероятността за сейфти кар много голяма.

ПРОМЕНИ ПО ПИСТАТА
Миналата година пилотите се оплакаха от липсата на възможности за изпреварване, заради непрекъснатото спиране-тръгване. Организаторите направиха някои корекции, които включват въвеждане на нови бордюри в първи завой, където през миналата година Алонсо мина напряко в първата обиколка. Нови бордюри ще има и на пети завой. Шиканът на завой №10 ще бъде стеснен, което се очаква да увеличи времето в една обиколка още повече. Също така неравностите между пети и седми завой са изравнени, което са добри новини за инженерите, но от своя страна пък означава по-малко шоу, тъй като там се образуваше ботоминг и излизаха искри от задницата на автомобила, което ни връщаше към атмосферата в състезанията от началото на 90-ти. Направени са корекции и по влизането и излизането от бокса, от които се оплакаха пилотите през миналия сезон.

СЪСТЕЗАНИЕТО И ШАМПИОНАТЪТ
Шампионатът пристига в Сингапур с продължаващата борба между Рубенс Барикело и Дженсън Бътън. Съотборниците в Браун записаха страхотна двойна победа на "Монца", но на "Марина бей" очакваме разликите в състезанието да са дори по-малки заради "спънатия" характер на трасето. В Ред Бул, които остават втора сила в шамипоната, ако гледаме класирането, по традиция не се представят добре на писти, където се изисква максимално механично прилепяне. Това го демонстрираха с резултатите си в Монако, Унгария и Валенсия. Към това трябва да прибавим и изказването на Себастиян Фетел отпреди няколко дни, че ще продължи да ограничава излизанията си по време на петъчните свободни тренировки, за да съхрани единствения си двигател до края на сезона. Ако на "Спа" и "Монца" това не бе толкова сериозен проблем заради опита, който имат инженерите на това трасе и заради по-отворената им конфигурация, то тук където има 24 завоя и стените са близо до съсетзателната линия, задачата пред Фетел става още по-трудна.

Отборите, които се възползваха от по-слабите резултати на Ред Бул - Форс Индия, Макларън и Ферари, пък от своя страна отново имат шанса да налагат темпото. Първите обаче за пръв път ще имат шанс да покажат дали представянето им в Белгия и Италия не е било епизодично и продиктувано повече от качествата на техния двигател Мерцедес, а не заради целия пакет.

В Макларън продължават да въвеждат нови елементи по колата, което отново може да изведе Люис Хамилтън начело в борбата за победата. От тима заявиха, че това е може би последното състезание, в което правят промени по болида, тъй като след него ще концентрират вниманието си по построяването на болида за догодина. Хейки Ковалайнен от своя страна не се намира в изгодна позиция, тъй като не успя да оправдае очакванията на "Монца", че е един от главните пртенденти за победата там. Финландецът обаче се срина в класирането още в началото на надпреварата, с което загуби шансовете си. В брифинга вчера той отбеляза, че от средата на състезанието всъщност е записвал много добри обиколки, но веднъж попаднал в трафик, няма как да се забележат тези резултати, тъй като в края на деня, Хамилтън отново бе по-бързият пилот. Към това включваме и спекулациите за евентуалното завръщане на Райконен в Макларън, с което бъдещето на Ковалайнен при британците става много несигурно. Самият болид тук иначе трябва да е на ниво, тъй като на такива писти по традиция е силен, като за това свидетелстват победите на "Хунгароринг" и силното представяне на уличното трасе във Валенсия.

Системата КЕРС тук не би трябвало да дава толкова изразително предимство, както на пистите до този момент, но авансът при спирнта към първи завой, както и ускорението при предприемане на изпреварване, не трябва да бъдат подценявани. Само Макларън и Ферари се очаква да използват КЕРС на тази писта, тъй като в Рено едва ли ще се завърнат към системата преди "Интерлагос".

Тойота имат непрестанни сривове и изкачвания в кампанията си през тази година. В Монако и Валенсия бяха много слаби и по всичко изглежда, че надпреварата на Сингапур също ще бъде такава за тима. Ако нито един от пилотите на тима не запише точки в това състезание, то то ще бъде четвърто без записан актив за базирания в Кьолн отбор.

Като цяло изходът на надпреварата обаче едва ли ще бъде подчинен на логиката, която сочи Макларън, Браун и Ферари за фаворити. Това се допълва от "победата" на Алонсо, ситуацията с откъснатия шланг за зареждане на гориво в болида на Маса при едно от спиранията му в бокса и т.н. Стените са много близо до състезателната линия, което прави излизането на кола за сигурност поне един път в хода на надпреварата.

Всъщност от нещо подобно се нуждае спортът - край на политическите различия, край на скандалите - просто състезание, в което борбата между пилотите и шоуто да бъдат на преден план.

Пилотите на фокус:
Фернандо Алонсо - Какво ще каже световният шампион извън трасето и какви ще са коментарите му за миналогодишната надпревара.

Дженсън Бътън - Той може да увеличи или да намали драстично шансовете си за титлата. Ако обаче парира атаките на Барикело, то той ще докосне триумфа с едната си ръка.

Кими Райконен - Може ли да продължи серията от подиуми?

Нико Розберг - Германецът записваше постоянно точки преди състезанието на "Монца". Той обаче все още има шанс да удържи шестото място в класирането при пилотите от не кой да е, а настоящият световен шампион Люис Хамилтън. Също така трябва да имаме предвид, че ако драмата около миналогодишното състезание бе открита на време, то той щеше да бъде обявен за победител, тъй като се бе класирал на втора позиция.

АТМОСФЕРАТА НА ПИСТАТА
Заради близостат на високите сгради, звукът от двигателите се увеличава няколко пъти, което прави носенето на тапи за уши почти задължително. Много от хората, посетили трасето коментират, че трибуните са разположени на много удобни места и че гледката към пистата е много добра. Билетите са едни от най-скъпите на сезона, но пък организаторите правят всичко възможно за удобството на феновете.

Достъпът до трасето е изключителен, като до него може да се стигне дори от най-отдалечената точка на града за около половин час, което е изключение в градове като Истанбул, Будапеща, Валенсия или дори на "Силвърстоун".

Интересното е, че феновете най-много се оплакват от липсата на качествени подгряващи серии. По-голямата част от европейците признават, че им липсват състезанията от GP2, които очевидно се превърнаха в неизменна част от уикендите на Ф1.

ПРОГНОЗАТА ЗА УИКЕНДА
Някои от агенциите по метеорология предвиждат гръмотевици и дъжд по време на уикенда, но такива бяха прогнозите междудругото по същото време точно преди година. Тогава обаче нямаше дъжд нито в един от трите дни.

Друг проблем на трасето е смогът. Замърсеният вуздъх през тази година е повече заради опожарените гори в Суматра, които са разположени недалеч от трасето. Затова алармираха самите организатори преди началото на състезателния уикенд.

Ако завали това ще помогне за разчистването на смога, но пък все още шампионатът не е изпадал в подобна деликатна ситуация - дъжд на осветление. Лош пример за това бе състезанието в Катар в кралския клас по мотоциклетизъм в началото на годината, когато надпреварата бе отложена и проведена през следващия ден в понеделник.

Изключаем дъжда, температурите се очаква да бъдат около 30 във всеки един от трите дни. Слънцето залязва в 7 часа местно време.


----------
ТЕМИТЕ:

РЕНО
- САЙМЪНДС - "Извинявам се"
Важна роля при присъдата на Саймъндс изигра признанието на бившия технически директор за това, че е участвал при вземането на решението. Две неща обаче са много важни, когато говорим за Пат. Той продължи да поддържа тезата, че идеята е дошла от самия Пикет и че Бриаторе не е въвлечен. ФИА предложи имунитет и на Саймъндс, но той отказа, с откровенното изказване, че е можел да отхвърли предложението за инцидент, което е дошло от Пикет. Пат се разкая именно за това и изрази своето съжаление.

Може да търсим истина в думите му, за разлика от някои други извинения от страна на пилоти и ръководни лица през последните години, тъй като Саймъндс няма лична изгода от случилото се. Специалистът сам определя успехите на Рено като цел в живота му. Той започва кариерата си преди 28 г. и то в група от само 19 човека. Днес участва в организация, в която на работа са над 500 души. Със сигурност съжалява за стореното, тъй като след 5 г. ще се намира в неизгодна позиция да се завърне обратно, защото видяхме какъв е пост резултата от скандала с оттеглянето на основните спонсори на тима, както и с напълно разрушения имидж на Нелсън Пикет и Флавио Бриаторе.

- АЛОНСО - "ВАЖЕН Е САМО ПРЕДСТОЯЩИЯТ УИКЕНД"
Най-често задаваните въпроси към Алонсо трябваше да отговаря на множество въпроси по отношение на миналогодишната надпревара. Той обаче отказа да коментира, но последва въпрос за това какво отражение дава решението на Съвета върху репутацията на спорта. Испанецът се измъкна с това, че не е експерт по тези въпроси, като единственото, което го интересува са резултатите в неделя. Трудно е да се даде точна присъда на Алонсо, който наистина може да е останал в страни от случващото се, но по отношение на изказването му, че не е "експерт" е много важно според мен да си пропомним състезанието на "Монца" през 2006 г. и най-вече квалификацията, в която Фернандо бе наказан. Тогава станаха известни думите му, че "Формула 1 вече не е спорт". Те до някаква степен са актуални и в момента. Въпросът е наистина дали шоуто може отново да се превърне във водеща тема. Това предстои да видим.

Ролята на Алонсо в целия скандал и твърдението му, че не е участвал при изготвянето на плана за победата в Сингапур.

- сравнение с изказванeто на Хамилтън преди началото на уикенда, че решенията преминават през всички преди да бъдат решени категорично. Хамилтън също така отбелязва, че пилотът може да има свое мнение по въпроса.

- ЗА ING И МУТУА МАДРИЛЕНА
Два от водещите спонсори на тима веднага оттеглиха подкрепата си от тима. Доходите на отбора от сделката с ING възлизаха на 65 милиона, а тези с испанската осигурителна компания Мутуа Мадрилена на още 5. Въпреки това обаче и двете компании ще продължат работата си с Фернандо Алонсо до края на 2009 г. Въпреки оттеглянето им от Рено, ING ще продължат с рекламните кампании по трасетата до края на годината. Това прави бъдещето на Рено много несигурно, тъй като в моментната икономическа криза е трудно да предположим коя компания би подкрепила отбор с разрушен имидж. Затова работата по осигуряването на бюджет за 2010 г. може да се окаже по-труден от колкото изглежда в момента. Производителят на масла Тотал се очаква да генерира част от приходите за догодина. Те продължават да са опция, но ако и те се откажат, то Рено могат да изпаднат в криза, от гледна точка на това, че само преди седмици започнаха работата по болида за догодина.

- ПОЗИЦИЯТА НА ОСТАНАЛИТЕ: БЪРНИ ЗА БРИАТОРЕ
Бърни отвори врата на Бриаторе да обжалва решението на ФИА и да смекчи наказанието си. Двамата са добри приятели и по време на уикенда винаги вечерят заедно, а и притежават дял във футболния клуб Куинс парк рейнджърс. В пресконференция преди началото на уикенда обаче Екълстоун заяви, че Флавио вече не му говори. За това италианските медии започнаха да спекулират, че двамата са скарани, като по-скоро Флавио е сърдит на Бърни за това, че не го е защитил по време на Съвета. Добре известен факт е, че самият Екълстоун е член на Съвета и има личен интерес от оставането на Бриаторе в спорта. Събитията стигнаха далеч със слуховете, че Бриаторе е готов да създаде свои алтернативни серии с подкрепата на ФОТА, в която Лука ди Монтеземоло и други президенти на отбори изразиха съжалението си от напускането на Бриаторе.

- ПОЗИЦИЯТА НА ОСТАНАЛИТЕ: УИЛЯМС
От Уилямс пратиха писмо до ФИА още преди заседанието, в което наблягат върху значението на Рено за спорта като цяло. Според тях целта на компанията не е да руши имиджа на спорта и да извлича изгода по антиспортсменски начин. Рискът от напускането на отбора е голям както за останалите отобри, така и за феновете.

- ПОЗИЦИЯТА НА ОСТАНАЛИТЕ: МЕДИИТЕ В ЕВРОПА
Интерпретациите на случилото се по медиите също бе мног оинтересно за проследяване, тъй като всяка нация и медиите в нея обикновено имат твърде еднопосочен прочит на нещата. В Италия например смятат, че ФИА и Рено са стигнали до споразумение много преди заседанието на Съвета по автомобилни спортове. На Острова пък са категорични, че решенията са смехотворни и че не отговарят на духа на надпреварата. Според колегите в Англия Рено е трябвало да бъдат наказани много по-сериозно с оглед скандала преди две години, когато Макларън трябваше да платят глоба в размер на 100 000 долара. В Испания смятат пък, че наказанието на Бриаторе е било твърде сурово, като за това се застъпи представителят на ФИА за региона Карлос Грасия. Повечето обаче са единодушни за начина по който Федерацията остави Пикет ненаказан. Бриаторе от своя страна смята да се изправи срещу ръководното тяло не в апелативния съд, а в цивилен. Ако си стигне до подобна ситуация обаче Бърни Екълстоун намекна, че изходът едва ли ще е положителен за Бриаторе, тъй като ФИА винаги може да изтъкне факта, че Флавио е поставил на карта животът както на своя пилот, така и на маршали и зрители, което си е кауза пердута за бившия шеф. По ирония на съдбата Съветът се произнесе седмица преди надпреварата.


РОЗБЕРГ ЗА "ПОБЕДАТА" МУ МИНАЛАТА ГОДИНА В СИНГАПУР
Нико продължава да преследва първата си победа, като в същото време постоянно записва точки, най-често от 4-та и 5-та позиция. Цената му не спира да се покачва, като името му се свързва с кокпит в Макларън или Браун - и двата отбора с двигатели на Мерцедес. Това е и мечтата на Норберт Хауг, който иска да види германски пилот поне в един от своите отбори. А Браун можем да наречем такъв ако компанията купи 75% от акциите на отбора. Трансферт на Нико обаче зависи от това в каква посока ще поеме Кими Райконен, за който се говори, че ще партнира на Хамилтън догодина. Ако пък в Браун Рубенс все пак спечели титлата, то едва ли ще го отстранят от тима. Дори и да не се случи това обаче, Барикело взе инициативата в последните стартове и ако пренесе това си представяне и в оставащата част от сезона, то мястото му изглежда сигурно. Така Розберг омже да се озове в ситуация, в която да остане с настоящия си отбор и да си партнира с друга обещаваща звезда - Нико Хулкенберг, който спечели титлата в GP2. Позицията на Уилямс обаче се засилва, тъй като Нико от началото на кариерата си е в отбора, баща му е ставал световен шампион с екипа, а работата на Розберг-младши с инженерите се подобрява всеки сезон. Към това трябва да добавим и евентуалната раздяла на Уилямс с Тойота и използването на революционната система КЕРС с маховик. Така може и да се получи успешна формула, от която Нико най-накрая да се възползва и да спечели първата си победа.

БОБ БЕЛ СТАВА ШЕФ НА РЕНО ДО КРАЯ НА СЕЗОНА
Ирландецът Боб Бел поема тима до края на сезона, след като до този момент изпълняваше ролята на технически директор. Бел също така работи и в Макларън. Все пак във френските медии продължава да се разпространява името на Ален Прост като евентуален заместник на Бриаторе. Подобен ход може да се окаже жизнено важен за компанията, която тепърва има да възвръща репутацията си. Мениджър ще бъде досегашният маркетинг директор Жан-Франсоа Кобе, като и двамата ще докладват пряко на Бърнард Рей, който е президент на отбора.

Кариерата на Боб Бел започва като специалист по аеродинамика в авиацията. Присъединява се към Макларън през 1982 г., а през 88-ма оглавява отдела за изследвания и развитие, който е в основата на свръхзвуковия автомобил "Маверик". През 97 и 98 е шеф на аеродинамиката в Бенетон, преди да премине в Джордан, след което да се завърне в Рено през 2002-ра.. От следнага година става технически директор и печели две титли с Алонсо през 2005 и 2006 г.

ЗА ПРЕМИНАВАНЕТО НА КИМИ В МАКЛАРЪН
-

ЗА ИЗРАВНЯВАНЕТО НА ДВИГАТЕЛИТЕ
При решенията на Световния автомобилен съвет относно присъдата на Флавио Бриаторе, Рено и останалите замесени, интересно бе и решението за изравняването на двигателите на догодина. Със сигурност на хартия решението звучи добре, тъй като по този начин се цели още по-голямо изравняване на силите и оттам по-интересни състезания. От друга страна обаче това изравняване ще се извърши по линията отгоре-надолу, а не обратното, както беше през миналата година. Това означава, че Мерцедес и Ферари, които изтискаха още мощност от своите агрегати, сега трябва да се съобразят с Тойота и Рено. А последните са именно двете компании, на които ФИА позволи да направят корекции, за да настигнат лидерите, което не се случи. По ирония на съдбата най-добър пример за това бяха последните две състезания, в които Тойота бяха далеч от първата десетка. Някои от колегите смятат, че става въпрос за разлика от 20 до 30 к.с. в полза на Мерцедес спрямо Тойота. Като причина за тази обратна линия може да изтъкнем забраната на ФИА за работа по двигателите в хода на сезона. И така за да се стигне до това изравняване на силите, логично големите трябва да занижат представянето на своите двигатели. Миналата година Рено и Хонда бяха най-слабите двигатели, като на първите бе разрешено да доразвият агрегата. Тази година обаче факторите са различни.

И тук отново говорим за потенциална ситуация между ФОТА и ФИА. Първата организация успя да наложи свой пакет от промени по правилника след срещата на "Силвърстоун", което очевидно не се понрави на ФИА, която от своя страна сега връща топката на отборите, които помежду си трябва да намерят решението на този проблем. А той всъщност се състои в това, че Мерцедес и Ферари трябва да вървят срещу своята политика и идеи, тъй като те се борят да се възвърнат в челото през 2010 г. А сме свикнали, когато един отбор вземе инциативата това да се дължи на уникални технологии при изготвянето на двигателя и шасито. Затова и всъщност част от специалистите, смятат, че това решение е против цялостната философия на спорта. Ако двете най-големи компании обаче занижат мощността на своите двигатели с 20 к.с., то това може да окаже разлика от минимум 2 десети на обиколка на почти всяко едно трасе, което считайки малките разлики, може да се окаже и невъзвръщаем аванс. Именно в такъв момент изплуваха и спекулациите относно отбора на Уилямс, който смята да използва уникалната си система КЕРС през следващия сезон, но това е друга тема.

В Косуърт например, които ще предоставят двигатели на поне три от новите отбори догодина, пък са сметнали след първите няколко старта, че представянето им е почти сходно с това на най-добрите двигатели. Двигателят е базиран на версията от 2006 г., като ФИА дори искаше да позволи увеличаването на работния му режим до 20,000 оборота, за да се съкрати дистанцията с останалите. От останалите отбори обаче заявиха, че това може да даде твърде голямо предимство на тимовете, каращи с двигателите на Косуърт. Отговор обаче ще получим догодина, когато новите отбори се изправят срещу останалите по време на зимните тестове. Най-важното е, че от решението на ФИА, могат да се възползват най-вече малките отбори.

0 коментари:

Публикуване на коментар