12.09.2009 г.

Гран При на Италия след първия ден

Голяма част от пилотите излизаха в серии с използвани гуми, като поради тази причина не можем да направим крайни заключения за представянето на пилотите в петъчния ден. Едно е ясно, че организаторите са намалили височината на бордюрите в първи завой, където пилотите на Макларън стояха най-добре, а Адриан Сутил не изпитваше сериозни затруднения при преминаването на шикана.

Отборите изпробваха различни настройки през вчерашния ден, като двете свободни тренировки бяха белязани от многобройни излизания извън очертанията на пистата, агресивни атаки на бордюрите, както и различни траектории при влизанията в сериите от завои. Шестимата пилоти разполагащи със системата КЕРс наблегнаха върху програми за избирането на правилните точки от обиколката, в които да се използва ресурса в батериите, като това го демонстрираха най-добре Джанкарло Фисикела и Люис Хамилтън. Двамата изпробваха КЕРС-а във всеки един от секторите, като в края на деня в Макларън заложиха на очакваната стратегия - използване на батерията на излизане от последния завой Параболика и отново след преминаването на старт-финала при таката на първи завой.

Болидите вчера достигаха скорости от над 340 км/ч, но пък все още не е ясно и колко от тях караха с малко количество гориво на борда, а и температурата на пистата постоянно се покачваше, което допълнително разместваше пластовете, тъй като най-вече в тима на Браун изпитваха отново проблемите с достигането на оптимален работен режим в техните гуми. Пистата е коварна, защото разполага с дълги прави и не особено остри бързи завои, в които гумите да се загреят допълнително.

Представянето на отборите:

ФОРС ИНДИЯ
В днешните свободни тренировки Адриан Сутил потвърди очакванията, че неговият тим ще се представи на ниво и в състезанието на "Монца". Плюсовете в представянето му идват от опростената аеродинамика на колата, както и от перфектната работа на двигателя на Мерцедес. В точките за измерване на топ-скоростта, пилотите на Форс Индия по традиция са с най-добрите показатели. Интересното е, че през днешният ден те не бяха най-бързи, което означава, че в тима са заложили на повече стабилност, на повече сцепление в завоите. Това разбира се могат да си го позволят именно защото разполагат с може би най-мощният двигател на решетката. По този начин инженерите в тима използват по-широк диапазон в избора на настройките, което им позволява да увеличат с няколко единици ъгъла на атака на предното и задното крило, с което да се генерира повече сцепление в зоните за спиране и високо-скоростните завои.

В хода на тренировките Сутил и Лиуци не изпитваха никакви проблеми с управлението на болида, като бяха едни от малкото, които почти не допуснаха грешки, като изпускане на завои, по-агресивна атака на бордюрите и др.

Лиуци се възползва по максимално добър начин от предоставения му шанс, като показа, че 2 години извън състезанията не е много време. Правим сравнението с Лука Бадоер и отбелязваме, че Лиуци имаше шанса да тества машината на Форс Индия до ноември миналата година. От тази гледна точка италианецът идва подготвен, но и както в случая на Фисикела, трябва да кажем, че "Монца" е може би най-подходящото трасе за дебют. Затова истинското изпитание пред двамата италианци всъщност ще бъде в оставащите 4 състезания до края на сезона.

МАКЛАРЪН
Макларън според мен са едни от фаворитите за спечелването на състезанието в Монца. пилотите като че ли през днешния ден се възползваха най-добре от предимствата, които предоставя системата КЕРС. Както в Белгия обаче ви обяснихме с колегата Георги Иванов, че системата на Макларън е най-ефективната на решетката. Тежи само 24 килограма и масата й се разпределя по отличен начин в колата. Генераторът е поставен в предната част на двигателя, а батерията и електронният блок до кокпита, под радиаторите и в сайдподовете. Така се изнася още по-ниско центъра на тежестта, което обеснява и отличното позициониране на болида на Макларън в зоните за спиране.

В петъчните тренировки и двамата пилоти изпитваха проблеми при атаката на бордюрите, но тези неточности може да си обясним повече с ранната фаза на уикенда и все още недоуточнените настройки за квалификацията и състезанието. Би могло да предположим, че във втората сесия пилотите караха с повече гориво на борда, тъй като още в първата поставиха най-добрите времена в уикенда и то при по-ниска температура на асфалта и с по-твърдите гуми. Това е страхотен резултат от гледна точка на това, че времето на Сутил във втората тренировка е почти същото като това на Хамилтън, но с меките гуми и по-високи температури. А както успяхме да се убедим от карането на Ромен Грожан в заключителните минути разликата между меките и супер-твърдите гуми бе 9 десети. Рано е все още да правим заключения, но това са стойности, които определено ще продължим да дискутираме по време на третата тернировка и квалификацията.

Вчера също така в представянето на Макларън направи впечатление и подходът, на който заложиха в тима. Хамилтън излизаше в серии от 5 до 8 обиколки, с константно темпо и със сигурно използване на системата КЕРС. В хода на тренировките изпробваха различното предимство, което дава системата в отделните сектори, като в последните минути се върнаха към първоначалната концепция за използването на КЕРС-а на излизането от Параболика и при преминаването на старт-финала. Поради тази причина Хамилтън заяви, че в квалификацията системата може да даде предимство от 3 до 4 десети на обиколка.   

ФЕРАРИ
Ферари е другият отбор, от чийто пилоти очаквам да се борят за победата. Като всъщност говорим най-вече за Райконен, тъй като Фисикела днес бе най-бавен. Беше 8-ми в първата тренировки, но бе с меките гуми, докато другите караха на твърдите. Във втората тренировка бе твърдо последен, макар и само на 1,6 сек, което допълнително показва, че и най-малките грешки ще се наказват сурово в квалификацията, а стартирайки от задната част на решетката, проправянето до зоната на точките ще бъде почти мисия невъзможна. Фиси все още изучаваше болида на Ферари, който е значително по-сложен най-малкото от този на Форс Индия. Комуникацията му с Роб Смедли бе показателна, тъй като и тук инженерът на Фелипе Маса ръководеше стила на каране на италианеца. Той от своя страна допускаше невинни грешки, като изпускане на точката за спиране за първи завой, поднасяне в Ретифилио и Роджиа, както и някои корекции по движението при атаката на бордюрите на Аскари.

Само осемте десети разлика от времето на кими показват, че Фиси се е движил с гориво като за състезание. Освен всичко това италианецът се запознаваше и със системата КЕРС и точките, в които може да изразходва ресурса в батериите. Фиси най-вероятно ще бъде близо до Кими в квалификацията, като затова самият той заяви, че атака на първите две решетки е напълно вероятна.

БМВ


БРАУН
В Браун нямаха най-добрия следобед. Бътън остана 19-ти след като имаше проблеми с трансмисията. Барикело бе 16-ти, като трябва да отбележим, че "Монца" е една от коварните писти, тъй като тук достигането до оптимален работен режим на гумите може да се окаже трудна задача. Този факт си го обесняваме с дългите прави и с липсата на бързи завои. Загряването на гумите е един от проблемите на шасито на Браун. Отборът хвърли много усилия при работата с вече използвани гуми, въпреки че барикело направи излизане с меките гуми в средата на втората сесия.

РЕД БУЛ
Уебър имаше проблеми с електрониката във втората сесия, което забави програмата им. Фетел направи много малко обиколки днес, защото не разполага с двигатели до края на сезона и запазва максимално ресура на агрегата, с който ще кара в следващите състезания. Германецът разчита на данните и настройките, които съотборникът му може да събере, но когато и той има проблеми с болида, то се получи ситуация, в която и двата болида се намираха в бокса без шанс да излезат на трасето. Загубата на време в петък, особено на това трасе, според мен ще им доведе много неприятности утре, когато другите вече ще са наясно с избора на настройки и ще фокусират вниманието си върху извличането на информация за поведението на гуми. Ред Бул вече изпуснаха много фази от подготовката, така че тяхното представяне тук е поставено на карта, въпреки че през нощта винаги инженерите могат да извлекат нещо от данните на Уебър и утре да се представят по-добре.

Рено

--

Торо Росо

Тойота

Уилямс

0 коментари:

Публикуване на коментар