9.10.2009 г.

Последното от филма за "Сузука"

ТОЙОТА
Отдавна се говори, че Тойота ще загърбят мечтата си за участие във Формула 1. Отборът изглеждаше, че се движи в правилната посока под ръководството на боса Ове Андресон, който заради политиката в отбора бе задължен да се пенсионира през 2004 г. Въпреки че шведът остана като съветник в тима, реши бързо да се откаже от поста си. Същото отношение бе и по адрес на техническия директор на тима Майк Гаскойн, който в момента оглавява завръщането на Лотус в шампионата. След неговото напускане Тойота имаше проблясъци, но вниаги представянето на тима бе белязано от периодични и непостоянни класирания в зоните на точките или на подиума.

Тази година болидите на тима използваха революционния дабъл-декър дифузьор в началото на сезона и бяха близо до спечелването на заветната първа победа, но това не се случи, а с течение на времето се сринаха и в класирането при конструкторите.

В Тойота използваха различни инженери, различни пилоти и дори различни тим шефове, но проблемът си остана същия. Запознати лица с отбора смятат, че главният проблем е корпоративната култура, от която се ръководи компанията. Същата, която съсипа проекта на БМВ-Заубер през тази година. Говори се, че често ръководните лица се притесняват за своето място в отбора и затова не обичат да поемат рискове. Също така се усеща и по-голяма колективна работа, която се изразява в повече съвещания, обещания и не толкова резултати. А Формула 1 е спорт, в който се цени инженерният гений и често отличните постижения на даден отор или пилот се дължат на работата на един човек и екипа около който се вършат неговите дейности. Отличен пример за подобна стратегия са Ейдриън Нюи и Рос Браун, които неслучайно са начело на двата водещи отбора през тази година - Ред Бул и Браун.

Решение за това кой ще кара в Тойота може да очакваме едва в средата на ноември, когато е срещата на борда на дриекторите, в която ще бъде одобрен и бюджетът на тима за следващия сезон. Тимо Глок се качи на подиума в Сингапур, а съотборникът му повтори това постижение на "Сузука". В серия от изказвания обаче шефа на тима Джон Хаует намекна за това, че двамата не са успели да извлекат максимума от болида през тази година, което може би ще накара Глок и Трули да си търсят място в други отбори през 2010 г.


КВАЛИФИКАЦИЯ И СЪСТЕЗАНИЕ


ФЕТЕЛ И ЗАКРИВАНЕ
След триумфа си на "Сузука" Себастиян Фетел отново прикова вниманието върху себе си, след отлично проведено състезание, в което не позволи на своите съперници да оспорят победата му.

Германецът продължава да е в борбата за титлата, но дори и да спечели в Бразилия, а Бътън да отпадне, то в последното състезание на "Яс Марина" в Абу Даби, разликата между двамата ще е минимум 7 т.

Видяхме през 2007 г., че тази граница не е невъзможна с изненадващия триумф на Кими Райконен, но за представянето на Фетел е особено определяща работата на двигателя.

Пистата в Бразилия е с най-висока надморска височина, което прави натоварването върху моторите по-голямо, заради липсата на кислород. "Яс Марина" пък наподобява Валенсия, където Фетел загуби два от своите агрегати.

Дори и да не се справи с Бътън обаче представянето на Фетел е забележително, защото във втората част от сезона - в осемте състезания от "Силъврстоун" насам, Фетел има 40 т., Райконен и Барикело по 36 и Бътън едва 24.

Проблемът на германеца са петте надпревари, в които не записа точки. Ако се абстрахираме оттях обаче Фетел записва средно по 6,9 т. на състезание, докато Бътън едва 6.

Никой не знае как щеше да се развие шампионатът ако двойните дифузьори бяха забранени в началото на годината и резултатите на Браун от първите три старта бяха анулирани или пък ако Фетел не се бе сблъсакл с Роберт Кубица в последните обиколки в Австралия или се бе класирал поне на подиума в Сингапур. Водещите заглавия обаче по това време от годината за големите губещи започват с "ако", а в това време Дженсън Бътън и Рос Браун са напът да запишат дубъл при пилотите и конструкторите.

Дали това обаче ще се случи тепърва предстои да разберем в състезанията за Голямата награда на Бразилия на 18 октомври и тази в Абу Даби на чисто новата писта "Яс Марина", която ще приеме кервана на 1 ноември.

Формула 1 навлезе в заключителната си фаза след поредния изключително оспорван шампионат, чиято кулминация очакваме на класическото трасе "Хосе Карлос Паче" в Сао Паоло. Уикендът там започва със свободните тренировки в 16 часа на 16 октомври. Бъдете с нас и тогава, а сега приятни минути с програмата на ТВ7.

0 коментари:

Публикуване на коментар