15.08.2009 г.

В разгара на сезона

Още с началото си Сезон 2009 обещаваше промени заради новите правила. С намаляването на аеродинамиката, връщането на сликовете, забраната за тестове с хода на сезона, както и с течащата от преди това забрана за развитие на двигателите, се целеше задминаванията да станат по-лесни, а така и шоуто да бъде по-голямо. В тези несигурни времена най-добре се ориентираха от отборите на Браун и Ред Бул, които от средняци се превърнаха във водещи сили през този сезон.

Зад техния успех се крият Рос Браун и Ейдриън Нюи, които са в разгара на третото поколение съревнование помежду си. Ранното оттегляне на Хонда от програмата им за 2008-ма и концентрирането на вниманието им изцяло върху развиетието на болида за 2009-та, както и поредното страхотно творение на "човека зад чертожната дъска" бяха предпоставките за страхотната битка между двата тима още преди самото начало на сезона.

Още след първите състезания обаче спортът бе разтресен от политически скандали и заплахи за организиране на алтернативни серии. Част от тях бяха наполовина решени, но все още продължава да има неяснота около бъдещето на спорта, от който се оттегли БМВ само преди седмица. В този дух се очаква да последват Тойота и Рено, което ще бъде огромна крачка назад. За капак на неясното бъдеще поставяме и изборите за нов президент на ФИА през октомври.

За да се върнем обаче на онова, което се случва на пистата, разглеждаме представянето на отборите от началото на година.

БРАУН ГП

Малко преди Коледа Хонда хвърли бомбата, обявявайки своето оттегляне от спорта. По всичко изглеждаше, че хората от екипа ще останат без работа, макар че зад кулисите ново ръководство уреждаше кампанията за следващия сезон. Болидите на тима пристигнаха на зимните тестове въпреки огромните съмнения и още в началото показаха, че нямат конкуренция. Нещо, което се доказа и от победата още в първия старт за ГП на Австралия. Моделът BGP001 с двигател на Мерцедес е задълбочена преработка на Хонда RA109. Разумното разчитане на новите правила за този сезон в главата им за дифузьора, както и продължилата 16 месеца подготовка, даде летящ старт на тима. Базата за развитие може и да се окаже слабото звено на тима, тъй като главен спонсор продължава да липсва, което доведе и до съкращението на близо една трета от персонала. В първите стартове от сезона нови елементи по болида не бяха въвеждани, но това не се и налагаше, тъй като темпото, което пилотите налагаха, бе убийствено - Бътън спечели 6 от първите 9 старта за сезона. В последно време Браун започнаха да губят аванса си, защото не постигат темповете на развитие на съперниците си и основно тези на Ред Бул. Работата по BGP002 бе забавена, с цел да бъде спасен шампионатът през тази година - задача, която може да се окаже твърде трудна за тима, чийто основен конкурент Ред Бул разполага с достатъчна финансова подкрепа и нужния инженерен арсенал, за да противодейства в оставащите кръгове до края на сезона.

РЕД БУЛ

Ред Бул най-накрая успяха да защитят твърдо своето място във Формула 1. Подкрепен от отличен екип от подизпълнители Ейдриън Нюи успя да изгради бърз и надежден болид. Екипът пропусна дупката в правилата за дабъл-декър дифузьора в началото на годината, като по-късно изпитваше сериозни затруднения с интегрирането му към пул-род окачването на задницата. Дори и без него обаче отборът бързо успя да се противопостави на доминиращия BGP001. Темпото на развитие на Ред Бул е по-бързо от това на Браун, което прави отборът фаворит за титлата при конструкторите.

ФЕРАРИ

Началото на сезона бе истинско разочарование за най-известния отбор в Гран При. Пилотите на тима записаха само 2 точки в първите 5 състезания, което бе най-слабият резултат за отбора в 59-годишната му история. Няколко грешни хода в квалификациите направиха ситуацията още по-сложна. За щастие Б-спецификацията на болида пристигна навреме, за да спаси положението и да изкачи тима до третото място при конструкторите.

В Унгарската ГП Фелипе Маса претърпя тежък инцидент, като бе ударен от паднал елемент от болида на Рубенс Барикело. По този начин се отвори пътя към завръщането на Михаел Шумахер във Формула 1, но вратата бе затворена от лекарите, които посъветваха германеца да не се състезава, защото е опасно за неговото здраве. Завръщането на Шумахер щеше да освежи спорта и да върне голяма част от феновете по трибуните, но и това остава в графата "ако...". Лука Бадоер засега ще замести Маса, а в екипа разчитат изцяло на Кими, от който се очаква да изведе тима до третото място при конструкторите и до поне една победа в настоящата кампания.

ТОЙОТА

След девет години в конструиране на болиди от ГП и след инвестирани милиарди долари, Тойота започна годината с ясната цел да спечели състезание. Моделът TF109 безспорно е най-добрият излизал от завода в Кьолн, но до този момент не оправдава очакванията, които имаше към него след първите стартове от сезона. Те започнаха с предимство за отбора, който бе в "бандата", използваща дабъл-декър дифузьорите преди всички останали. В Бахрейн колата категорично бе най-добрата на решетката, но грешна стратегия прати Трули и Глок съответно на трета и седма позиция. Оттогава насам бързината изчезна. ГП на Монако бе най-слабата точка в представянето на тима, който оттогава успя да си възвърне позициите, но не толкова, че да се изкачи до подиума отново.

МАКЛАРЪН

Макларън по всяка вероятност ще се окажат ключа към успеха за другите отбори през този сезон. По същия начин като Ферари, в Макларън успяха да се оттърсят от слабото начало на сезона, успяха да подобрят аеродинамичния си пакет и да изградят болид, с който отново да печелят състезания (ГП на Унгария). С прекрасната разработка на системата КЕРС Макларън изглежда, че ще продължат да отнемат точки на Ред Бул в борбата им с Браун, откоето вторите могат да се възползват по блестящ начин. Битката между двамата световни шампиони Хамилтън и Райконен (и двамата с КЕРС) също привлича вниманието.

УИЛЯМС

Новият Уилямс FW31 е голямата загадка на решетката - със страхотна бързина в свободните тренировки и квалификациите, която не може да бъде пренесена в състезанията. Все пак ако някой път всичко се развие по план и пилотите реализират 100% от потенциала на болида, то победа не е вън от сметките. За голямо съжаление на тима разработената система КЕРС с маховик е твърде вероятно никога да не влезе в действие, въпреки че се смята за огромна крачка напред в развитието на тази технология. Отборът няма силни шансове за класирания на подиума, но пък позиции в долната граница на зоната на точките е постижима цел.

РЕНО

Фернандо Алонсо трябва да си задава въпроса защо отборът му не успя да продължи възходящата линия на развитие от края на миналия сезон. Пол-позишънът в Унгария бе нотка на надежда, която обаче се изпари след първото спиране в бокса. Откачена гума за втори път в последните три години донесе не само разочарование за екипа, но и забрана за един старт, който по ирония на съдбата е на територията на Испания. Слуховете определят Рено като един от последователите на БМВ в списъка на напусналите отбори след края на сезона. Победа през този сезон е почти "мисия невъзможна".

БМВ-ЗАУБЕР

Ако сезонът за Рено е труден, то за БМВ е истинска катастрофа, въпреки че по време на зимната пауза отборът бе сочен за претендент за титлата. Нещо много радикално се обърка в подготовката. Много посочиха неправилното разработване на системата КЕРС като една от причините, поради която отборът се забави в развитието на аеропакета. В последствие обаче нито КЕРС-а бе ефективен, нито аеродинамиката бе на ниво. Тимът разви колата си много далеч от концепцията на дабъл-декър дифузьора. След като този елемент обаче бе обявен за легален, в отбора не събраха сили, за да наваксат изоставането и да създадат успешна Б-спецификация, както направиха във Ферари и Макларън. Според някои решението за оттеглянето на тима е било взето още рано през годината, като това е била причината, поради която не са инвестирали достатъчно финанси и усилия в преработването на колата. Опитаха се с няколко нови елементи да тръгнат по нов път, но и те не дадоха резултат. Това бе достатъчно и борда на БМВ сложи край на участието във Формула 1.

ТОРО РОСО

Последният отбор в кервана от гледна точка на ентусиазъм и най-вече на резултати. Все още не е ясно защо пилотите на тима не успяват да реализират потенциала на болида. Всичко с предницата на колата е ОК и това го демонстрират пилотите в А-отбора. Всичко с двигателя на Ферари е ОК, като и това доказано. Дали изборът на пилоти е причината за слабите резултати?

ФОРС ИНДИЯ

За разлика от Торо Росо във Форс Индия хвърлят всички усилия върху реализирането на заветната цел - класиране в точките. И пилотите на тима бяха много близо. Може да питате Кими Райконен колко близо всъщност. Двойката пилоти на тима е респектираща, двигателят е страхотен, а колата е много бърза в права линия, като почти на всяко трасе е с най-добрите показатели на точките за измерване. На "Спа" или "Монца" един от пилотите може и да се качи на подиума, ако разбира се не се натъкне на Райконен.

0 коментари:

Публикуване на коментар