19.08.2009 г.

Технически поглед към Валенсия

Конфигурацията на трасето включва 25 завоя, в които се включат както високоскоростни секции, така и някои по-бавни такива. При изготвянето на настройките се цели постигането на добра топ-скорост на правите, както и добра стабилност в зоните за спиране. На тази писта се изсква максимално механично сцепление заради комбинацията от бавни до средно-бързи завои

Аеродинамика:
Характерът на трасето изисква средни нива на притискане в аеродинамично отношение. Взаимстват се настройките от състезанията по-рано през този сезон в Шанхай и Бахрейн. Компромисът между топ-скорост и стабилност в зоните за спиране е възможен, тъй като отсъстват високоскоростни завои. Задната права е мястото, където се постигат най-високите показатели под права линия.

Между 17 и 24-ти завой кракът почти не се вдига от педала на газта, а последния 25-ти е изключително труден, защото е много бавен във вътрешната си част, а в захождането му се спира от над 300 км/ч. Спирачката се натиска още във вътрешната част на предишния 24-ти завой, което лесно може да доведе до блокиране на колелата и до допускане на грешки.

Спирачки:
Пистата е особено взискателна към спирачките, като натоварването наподобява това в Бахрейн. Има чести дълги спирания при скорост от над 300 км/ч - такива завои са 12 и 17. След тях се преминава към секции, които се взимат на втора предавка, което натоварва спирачките допълнително. Охлаждането на дисковете е също фактор при изготвянето на стратегията за състезанието, като отборите ще използват по-големи охлаждащи системи от обикновеното - по същия начин като в Бахрейн, отново.

Общи настройки:
Пилотите се нуждаят от повратлива предница заради постоянната смяна на посоката, като това ни връща към изискванията към болидите в първи сектор на "Силвърстоун". За да се постигне добре балансиран болид при промяната на движение се изисква твърдо окачване на предницата и по-меко на задницата, за да може да се постигне добро механично сцепление в бавните завои. Тези два аспекта помагат и за да се предотврати блокирането на колелата в 24-ти завой.

Изпреварванията, както и на всяко друго улично трасе, са трудни. 12-ти завой, в края на задната права, предоставя най-добрата възможност за изпреварване, защото зоната за спиране е най-голямата на трасето. Дори и при опит за изпреварване, в който атакуващият пилот спира твърде дълбоко във вътрешната част на завоя и изпуска състезателната линия, то има зона за сигурност, така че последният да продължи участието си дори и опитът му да е неуспешен.

Гуми:
Бриджстоун ще предоставят меките и супер-меките смески за това състезание - същият избор като в Монако и в последното състезание в Унгария. Изборът е логичен, тъй като трасето не е абразивно, а най.меките гуми на компанията ще могат да осигурят добро прилепяне още от началото на уикенда, когато се очаква трасето да бъде хлъзгаво. Трасето не е перманентно, което означава, че с хода на уикенда, с всяка следваща обиколка, с повечето отлагане на гума в зоните за спирания, поведението на болидите става по-добро. Основното притеснение за инженерите ще бъде изследване на износването на задните гуми, което се очаква да бъде високо заради броя на бавните завои, след които следват дълги прави, в които се изисква високо ниво на механично притискане.

Двигател:
Комбинацията от прави, бавни шикани и обратни завои означава, че двигателите ще са в режим на постоянно спиране-тръгване. Около 60% от обиколката се взимат на пълна газ, което е малко под средното ниво за сезона и определя трасето като едно от не толкова взискателните към двигателите. Ключът към добра обиколка е не топ-мощност, но добър въртящ момент, за да може колата да се ускори добре при преминаването от бавните завои към дългите прави. За да се постигне добър баланс в колата също така трябва да се избегне недозавиването на излизане от бавните завои, за да може пилотите възможно най-рано да използват пълния потенциал на агрегата, натискайки педала на газта на пълен ход възможно най-рано.

0 коментари:

Публикуване на коментар