Произходът на слугуването не е във времето, а във вечността;Лука Бадоер започва кариерата си в автомобилните надпревари след като преминава школата на Италианския картинг шампионат. След като се изкачва до Итиалианската Ф3 през 1990 г., Бадоер впечатлява в последния кръг за сезона, когато печели надпреварата, побеждавайки Алекс Занарди. През 1991-ва вече е най-добрият пилот на решетката, като печели четири поредни състезания, от които три му биват отнети заради неправилен избор на гуми. Така губи инциативата в конкретния момент и до края на сезона не успява да си възвърне победната форма от първите стартове.
(Заедно с Шумахер, Бадоер е единственият пилот с доживотен договор с Ферари)
Шефът Патрицио Канту обаче е впечатлен и му предлага място в неговия отбор Криптон за 1992 г. във Формула 3000. Карайки с изключителна прецизност своя Рейнард 92D, Бадоер заслужено става шампион и очакванията вече са за бляскава кариера във Формула 1. За съжаление обаче в първия му сезон през 1993 г. за тима на Скудерия Италия, който използва шаси на Лола и двигател на Ферари, Лука не успява да запише точки. Причината е слабият болид, от който се оплаква и съотборникът му, който тогава е опитният Микеле Алборето.
Това фиаско почти не разрушава кариерата на Бадоер, който все пак спечели място в Минарди през 1995 г., когато записва две осми места в Канада и Унгария и едно девето в Япония. По тогавашните правила обаче точки за тези места не се полагаха и Лука отново бе назад в класирането.
Последва нова смяна. Лука отиде в тима на Форти Корсе през 1996 г., но и тази промяна не се оказа успешна. Затова през 1997 и 1998 г. Бадоер реши да спаси своето място в кервана, като прие предложението да бъде официален тест-пилот за тима на Ферари.
Последното участие на италианеца на решетката бе през 1999 г., когато се завърна в тима на Минарди. Ключовият момент в неговата кариера дойде през същата година, в която Михаел Шумахер претърпя тежък инцидент в ГП на Великобритания и трябваше да напусне до края на сезона. По всичко личеше, че Лука Бадоер щеше да вземе неговото място, докато Ферари изненадващо не подписаха с финландеца Мика Сало.
До 2000 г. Бадоер се превърна в пилота с най-много участия без спечелена нито една точка - общо 48. Това, което огорчава спомените на Бадоер още повече, е участието му в онова страхотно състезание за ГП на Европа през 1999 г., когато бе на крачка от постигането на невероятен успех, класирайки се на четвърта позиция. Тогава проблеми с трансмисията не му позволиха да пресече старт-финала на "Нюрбургринг", като този момент бе запечатан със сълзи в очите му веднага след като напусна кокпита. През Новия век не успя да намери титулярно място и затова взе решението да се отдаде изцяло на работата си като тест-пилот на Ферари.
През 2009 г. сагата "ще бъде или няма да бъде" с Михаел Шумахер най-накрая приключи с изявлението на седемкратния световен шампион, че за негово (и въобще всеобщо) съжаление, няма да може да се завърне. Това отвори врата на Лука Бадоер за може би последното му участие във Формула 1. Дебатираше се на кой от двамата тест-пилоти ще заложат във Ферари, тъй като Марк Жене определено има повече състезателен опит от Бадоер от гледна точка на това, че имаше участия с отбора на Уилямс преди няколко години.
Разочарованието от 1999 г., когато бе пренебрегнат за сметка на Мика Сало, със сигурност не е забравено от Бадоер. Във Ферари обаче му гласуваха доверие, като този ход може да се разгледа от гледна точка на амбициите на тима за следващия сезон и за възможността да предоставят на Бадоер шанс да натрупа максимален брой данни, които да бъдат използвани в изграждането на модела за догодина. От друга страна така се дава и може би наистина последен шанс на Кими да покаже лидерски умения и да изведе тима до третото място при констуркторите през този сезон.
Бадоер винаги е бил много спокоен и както колегите обичат да казват - носи харизмата на пилот, който се завръща от миналото. Лука обаче така и никога не се утвърди. Неколкократно е отбелязвал колко странно е чувството да навъртиш толкова много километри с болид на Ферари без никога да си имал шанс да го изпробваш в състезателна дистанция.
Той често казва, че дори само да бъде част от Ферари за него е достатъчно. Честта за италианец да кара за Скудерията е национална гордост. От екипа винаги му гласуваха доверие при развитието на шампионските болиди от 2000 г. насам. Политиката, по която се води Ферари през последните две десетилетия обаче, винаги е изключвала шансовете на италианец да седне в титулярния кокпит.
Когато Лука застане на старт-финала в неделя следобед, той ще се превърне в първия италианец от 15 години насам, който ще кара за Ферари в състезание. Предишният бе сегашната звезда на Шевролет във WTCC Никола Ларини, който замести Жан Алези в две състезания през 1994 г. Уверено можем да твърдим, че повторният дебют на Бадоер има и исторически характер.
Според мнозина именно Бадоер е човекът, който най-много заслужава освободеното от Маса място, заради безкрайния си професионализъм и заради многогодишното слугуване в името на "Черните кончета". В завръщането на Бадоер има и много романтика - последен шанс на най-неуспелия пилот в историята на спорта. Един последен шанс, в който историята да бъде променена, а самият той да се оттегли - дали след Валенсия, дали след Спа или след края на сезона - като пилот, който с възхитително търпение "изстрада" годините като тест-пилот в тима, за да може най-накрая да получи шанс за изява на най-високото стъпало в моторспорта на планетата.
0 коментари:
Публикуване на коментар