27.08.2009 г.

Технически поглед към "Спа"

В конфигурацията на трасето преобладават завоите, в които се изисква максимално аеродинамично прилепяне, като за това говорят 13-те от общо 19 завои, които се взимат с над 150 км/ч. Пистата притежава и две дълги прави, които предоставят достатъчно място за изпреварвания. Това означава, че постигането на топ-скорост ще е от особено значение, защото по този начин даден болид ще може да се защитава по-ефективно от евентуални атаки. В този ред на мисли, отборите с Мерцедес трябва да бъдат облагодетелствани и най-вече във Форс Индия, които по традиция са най-бързи в спийд трапа.

При гарантирането на топ-скорост, инженерите често правят корекции по ъгъла на атака на предното и задното крило. С тяхното намаляване се осигурява повече скорост под права линия, но пък така се намалява притискането във високоскоростните завои. Така че при изготвянето на настройките се търси компромиса между двете състояния. Аеродинамичната ефективност е ключът към успеха на това трасе.

Спирачки:
Може би единствената част от болида, която не е под натиск са спирачките. Пистата включва само три по-тежки зони за спирания, преди завоите 1, 5 и 18. Освен това във високоскоростните завои се изисква много малко натискане на педала, което намалява използването на спирачните системи.

Гуми:
Спа е класическо трасе. Обиколката е най-дългата в календара и въпреки че скоростта е висока, нивата на притискане са високи, което означава, че натоварването върху гумите е сериозно. В най-ниската част на завоя "Червената вода" се оказва най-сериозен натиск върху гумите, защото се идва от високата точка на предния завой "Сурс", а излизането от завоя е на изкачването към "Редиън", което означава, че налягането в гумите този път е определящо.

Времето може да бъде студено, така че загряването на гумата би било трудна задача. Средно-твърдите гуми правят задачата пред инженерите и пилотите още по-трудна, тъй като оптималният работен режим при тях се постига при високи температура.

Виждали сме не едно състезание на дъжд на "Спа" и тъй като обиколката е дълга, то в едната част от пистата може да вали, а в другата не, което прави избора на гуми за уикенда един от решаващите фактори за победа.

Двигател:
Заедно с "Монца", "Спа" е най-взискателната писта към V8 агрегатите през тази година. Натоварването е сериозно, тъй като в 72% от обиколката пилотът използва пълния потенциал на двигателя. Само "Монца" е с по-добър показател - 76%. Към това трябва да добавим, че има два периода от обиколката, в който педала на газта е натиснат в продължение на повече от 20 сек. Постоянната промяна в денивалацията също натоварва двигателя заради вертикалното натоварване при стойности от над 4 G. Затова при подготовката за това състезание се анализират щателно и характеристиките на маслата.

0 коментари:

Публикуване на коментар