28.08.2009 г.

Впечатления за развитието на шампионата след Валенсия

1. Дженсън трябва отново да поеме нещата в свои ръце, защото в момента изглежда сякаш се е оставил на съдбата. Ако иска титлата, то трябва да се опита да си я вземе. Никой не би искал Бътън да е шампион с малка разлика и без нито едно спечелено състезание до края. Такава бе гледната точка и на хората от екипа на Браун при анализа на случилото се след края на надпреварата миналата неделя. Оттогава насам Бътън започна да говори затова, че трябва да бъде по-агресивен.

2. Констатирайки това обаче не трябва да пропускаме, че Дженсън е единственият пилот от началото на годината, печелил точки във всяко едно състезание. Може и наистина да е по-внимателен, но дори и във Валенсия, където изпитваше проблеми с колата, се справи и увеличи аванса си пред Редбул-ите. По-важното си мисля е, че до края на годината остава да се разпределят 60 точки, което прави позицията на Бътън несигурна. Той трябва да поеме офанзивния подход отново и да спре редицата от слаби и непостоянни класирания от Турция насам. В първите седем състезания записа 61 от възможни 65 точки, но в последните четири сметката му е 11 от 40.

3. Така обръщаме поглед към другите опции - ако Дженсън се провали, то кой би спечелил. Журналист от британската колегия вярва, че ставаме свидетели на, както той го определя - "пилотска посредственост" - второкачествена продукция, в която всъщност не участват най-добрите пилоти на решетката. Аз мисля, че веднага изплуват имената на Фернано, Люис и Кими, които би трябвало да задават темпото. Разбирам гледната точка на колегата, но пък според мен Формула 1 повече се върна към инженерния гений на механици, дизайнери, технически директори и т.н. - до някаква степен това бе целта на ФИА, за да може да се обърне решетката с главата надолу. Дженсън има качествата да стане световен шампион, може би и Рубенс. Но може ли Марк Уебър с една победа от 132 старта да бъде считан за заслужил шампион? А какво да кажем Себастиян? За в бъдеще може би, но сега е малко под въпрос.

4. Продължавам да залагам на Дженсън, но Рубенс може и да го детронира. В момента виждам бразилеца като основната му заплаха. Показа, че BGP-001 може и да се представя на ниво, но с различни настройки. Спечели във Валенсия, ще се цели към победата и в Белгия. Дали видяхме просто един проблясък от Рубенс във Валенсия или той вече е в позиция да ни изненада всички? Ако успее, то той ще го постигне само с отлично представяне в квалификациите. Спомнете си, че в началото на годината Дженсън доминираше Рубенс, а сега бразилецът е по-бърз в три от последните четири квалификационни сесии. Рубенс и неговите инженери изглежда, че намериха начина по който да настроят колата, когато е с повече гориво на борда.

5. По време на петъчните тренировки във Валенсия, Браун се опитваха да изчистят проблемите по своята кола. Едно от интересните неща е, че вниманието им беше фокусирано колкото върху предстоящата тогава надпревара, толкова и върху тази в Белгия. Времето тук няма нищо общо с това в Испания и не случайно мнозина смятат, че Браун ще изостанат отново заради невъзможността си да загряват гумите при по-ниски температури на въздуха и асфалта. Битката изглежда великолепна и очаквам с нетърпение уикенда на Спа ("Монца" с хълмове), както и този на Монца ("Спа", но без хълмовете). Бихме казали, че това са двете най-добри надпревари във Формула 1, нали?

6. Фиаското в боксовете на Макларън. Следейки времената, изглеждаше, че Рубенс щеше да спечели, дори и Люис да не се беше забавил. Но щеше да е много близо. Можете ли да си представите Люис залепен за дифузьора (както изисква терминологията тази година :)) на Рубенс в последните обиколки? Световният шампион щеше да използва всеки един бутон, за да задмине бразилеца. Но дали щеше да го направи? Във Валенсия няма места за изпреварване, което може да направи всеки един необмислен ход фатален. Аз мисля, че Люис се справи страхотно в цялата дистанция. Той беше изключително разочарован, но правилно избегна да критикува същия отбор, който даде всичко от себе си, за да го върне на най-високото място на подиума.

7. Ред Бул. Знам, че според някои борбата за титлата приключи, но все още е твърде рано да твърдим това. Само си помислете - Дженсън отпада, а Марк печели - тогава ситуацията ще бъде различна. Казвайки това, Ред Бул изпуснаха златна възможност във Валенсия и респективно настроението в моторхоума бе минорно. Техните съперници в момента трябва да са доволни от факта, че в Ред Бул обмислят да използват КЕРС в Монца - и то по всяка вероятност в колата на Себастиян - което може да им доведе много неприятности. Моята позиция е, че трябва да продължат да залагат на печелившата формула и да не бъдат твърде амбициозни.

8. Ферари. О, Боже. Съжалявам Лука. Той бе поставен в невъзможна позиция и е твърде лесно да бъде окуряван за това, което показа. На мен ми се струва по-невероятно това, че един от най-големите отбори в света, който може да сравняваме с Реал Мадрид, Манчестър Юнайтед, ЛА Лейкърс или Ню Йорк Йанкис, или който и да е друг, няма програма за развитие на млади пилоти. Михаел никога не трябваше да влиза в общата картина. Според мен завръщането му в кокпита щеше да е грешка. По-важното от тази ситуация е, че младите пилоти във Формула 1 нямат възможността да тестват и да трупат опит извън състезанията. Продължава да има много възрастни пилоти, които биват задържани по неправилни причини за сметка на някои по-млади... В този момент обаче дойде Рубенс и спечели състезание... Промяна в правилата трябва да бъде въведена, за да могат резервите и тест-пилотите да имат повече време за изпитания. 100%.

9. Пистата във Валенсия. Някои я харесват, но трябва да отбележим, че състезанието не бе достатъчно динамично. Условията за предприемане на изпреварвания са ясни, но дизайнът на трасето просто не ги позволява. Мартин Уитмарш отчете три фактора: а) асфалтовото покритие не предоставя нужното сцепление, което пилотите очакваха да се подобри за 12 месеца, но това така и не стана; б) конфигурацията на трасето - няма тежки зони за спиране преди завои, в които да може да се направи маневра, нито пък прави, но истински прави; в) има много прах, защото трасето минава през отпадъчната зона на града, която е близо до доковете, а това оставя никаква възожност за движение извън състезателната линия. Така че организаторите трябва да се замислят сериозно за догодина, тъй като за сега може да минем и без Валенсия.

10. Това отваря темата за Спа, където би било чудесно ако имаме състезание при променливи условия. Междудругото един колега ми сподели, че се е срещнал с Бърни, като в шеговит тон го е помолил, ако може да осигури система за променливо време, което да направи състезанията по-интересни. Неговият отговор е интересен. Той казва, че който има правото да решава кога да променя времето, то той ще го съгласува с някой от отборите, за да може да му се даде предимство. Така на практика Бърни ще бъде обвинен, че фаворизира един или друг отбор, а това може да доведе до нов скандал между него и ФОТА. Хитро, нали?

0 коментари:

Публикуване на коментар