Наскоро започна да се говори все повече около сръбския отбор StefanGP и перспективата да се бори за място на решетката през 2010 г. До този момент обаче все още няма ясно начертана стратегия за това как подобно нещо може да се случи и затова поглеждаме върху основните начала, от които трябва да се ръководи един отбор, за да може той да присъства на решетката.
За да бъде приета сериозно кандидатурата на който и да е нов отбор, който иска да се присъедини към спорта, най-важното е да бъде предоставена ясна програма за развитието на тима. То може да се гарантира единствено чрез много стабилно финансиране, което до този момент за тима на StefanGP никой не знае откъде ще дойде.
Присъствието на Заубер и новите собственици на Рено не е случайно, тъй като то бе подкрепено от силни проекти с доказани собственици. Докато за собственика на StefanGP Зоран Стефанович има много малко яснота, а според някои източници името му се свързва с няколко канали за пране на пари.
Срещу ФИА бяха започнати няколко съдебни процеса заради избора на новите отбори за следващия сезон, но истината е, че Campos, Virgin, USF1 и Sauber са сериозни инвестиции и изглеждаха по-реалистични от Epsilon, N.Technology, Prodrive или Stefan. Затова може да твърдим, че първоначалните изказвания на Стефанович не звучат обещаващо.
Той изрази много интересна позиция, като заяви, че дори и да не получи място през 2010 г., то тимът му ще се бори за мястото през 2011 г., а предстоящите 12 месеца ще бъдат използвани за тестове на новата кола. Отборът не попада под клаузите на споразумението "Конкорд", което означава, че може да проведе колкото иска дни на подготовка на трасета, които не са включени в календара на Формула 1.
На пръв поглед идеята звучи примамлива - тимът разполага с шасито на Toyota, подписал е договори с двама пилоти и разполага с цялото време на света, за да се подготви на 100% преди началото на 2011 г. В действителност обаче подобна идея е много трудно реализируема, тъй като в подобна ситуация и особено при сегашната икономическа криза, привличането на надежден спонсор е много трудна задача.
Твърде оптимистично е да се твърди, че има компания, която е готова да инвестира сериозно количество капитал в отбор, чието бъдеще на решетката е всичко, но не и гарантирано. Спонсорирането на проект, чийто основи се държат на тестове през 2010 г. звучи нелогично, тъй като самото провеждане на тези тренировки също изисква определен капитал.
Шансовете на Стефанович всъщност са свързани с разследванията на ЕС около легалността на изборите за новите три отбора на решетката. Ако тяхното бъдеще се оспори заради нагласени избори, то сърбите може да се надяват на мястото, тъй като от тима неведнъж са заявявали, че нямат намерение да използват двигатели на Косурът. Именно от там започна и цялата полемика, тъй като позицията на Стефанович, бе че отборът му е бил задължен да използва двигатели на Косуърт, ако търси бъдеще на решетката, което според тима е в разрез със спортния правилник.
Сръбската мечта звучи симпатично с оглед на спортната култура на нацията. За феновете в нашата съседка пореден триумф на световната сцена звучи прекрасно - след трофея в КЕШ през 1991 г. с Цървена звезда, след световните и европейски титли на Сръбския национален отбор по баскетбол, участие във Формула 1 със собствен отбор би могло да се сравнява по престиж с тези успехи, но за да бъде осъществен подобен проект е необходимо ясно и стабилно финансиране, което все още не е оповестено от къде ще дойде.
9.01.2010 г.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
0 коментари:
Публикуване на коментар