9.01.2010 г.

Давид срещу Голиат - романтичната история на Ричард Брансън и Brawn

Романтичната история за "Давид и Голиат", която налагаше Ричард Брансън в рекламните си кампании с тима на BrawnGP през последния сезон, бе наскоро развенчана от техническия директор на Virgin Ник Уърт.

В деня на откриването на Virgin шефа на тима сър Ричард Брансън се върна към началото на сезона, когато след петъчните тренировки в Австралия реши да спонсорира тима на Brawn. На колите веднага се появи логото на неговата компания и според самия Брансън тази връзка е изобразявала сцена, наподобяваща бипката между Давид и Голиат.

В очите на Уърт обаче ситуацията е представлявала повече "Голиат срещу Голиат" и можем да търсим истина в тези думи. Според него в колата на Brawn са инвестирани повече средства, отколкото в която и да е друга кола през 2009 г. Специалистът стига далеч като дори определя модела BGP001 като може би най-скъпия в историята. Затова и той смята, че посланията на Brawn и Брансън са абсолютна PR акция.

За Уърт връзката между Brawn и Брансън, както и въобще борбата между Brawn и останалите отбори, далеч не символизира "Давид срещу Голиат", заради огромната подготовка и средства, които бяха хвърлени по колата. И наистина - голяма част от това изказване бе подкрепено от няколко източници, като започнем с изказванията от отбора на Хонда още по средата на миналия сезон, когато стана ясно, че всичките сили на тима са пренесени към развитието на колата за 2009 г.

Тези думи бяха подкрепени от доскорошния тест-пилот и резерва на тима Алекс Вурц, който разкри интересни детайли около разработката на Brawn. Австриецът призна, че колата е развивана в три различни посоки, като две са били елиминирани заради неефективност и от там е било лесно да се уцели правилната посока. Според него BGP001 е най-скъпата кола, изградена с възможно най-ниския оперативен бюджет.

Всъщност моделът BGP001 се възползва най-добре от дългото време, с което инженерите на тима разполагаха за построяването му. Работата по колата започна 18 месеца преди началото на сезона в Лифийлд. По нея първоначално работи екипа на Super Aguri през 2007 г., като последва година, в която тима работеше по дизайна в базите в Бракли и Точиги през 2008-ма. Стана ясно, че се е работело и по още един проект в Майбара, Япония.

Ключът към успеха на Бътън и Brawn - двойният дифузьор - се смята, че е бил развит именно в последната база, както и от тима на Super Aguri. също така на моменти се загатваше, че се работи по колата в четири до шест аеротунела. Въпреки ограниченото време за тестове през зимната пауза и въпреки малкото време, с което разполагаха механиците, за да внедрят двигателя на Мерцедес, колата отдавна разполагаше с потенциала да бъде лидер в шампионата.

Затова наистина е трудно да повярваме на концепцията за "отбора-аутсайдер", който "смая" всички с изявите си в първата част от сезона и накрая величествено спечели трофеите - метафора на победата на малкия Давид над огромния Голиат.

P.S. Особеното в случая е, че Ник Уърт няма да може да се възползва от предимствата на подобно разработена стратегия, тъй като той заложи на нов подход, който се свързва с разработка на колата изцяло чрез CFD технологии, без използване на аеротунел. Дали това ще даде резултат, ще разберем по време на февруарските тестове.

0 коментари:

Публикуване на коментар