9.01.2010 г.

Какво се крие под Stefan GP?

от Джо Сейуърд

През юли миналата година Зоран Стефанович направи две неща, които подсказаха на запознатите с Формула 1, че той не е достатъчно сериозен в намеренията си да се присъедини към спорта. Той отправи апел към ЕС, заявявайки, че ФИА насилествено е предизвикала трите нови отбора да използват двигатели на Косурът. Освен това той назначи Майк Кулън като технически директор в тима си. Ако не бе свършил това, то Стефанович щеше да бъде приеман по-сериозно, защото нито едно от двете му действия не изглеждат поне малко логични. От тогава насам трябва да кажем, че той си взе някои поуки и разбра, че клатенето на лодката няма да те вкара във Формула 1. Затова и предприе нов подход, въпреки че все още не е ясно до къде е стигнал със съдебното преследване на легалността на избора на ФИА от страна на ЕС.

След като Тойота се оттеглиха от Ф1, Стефанович изведнъж изскочи отново, като призна, че има намерения да използва част от данните на японците. Очевидно има пари в излишък, може би най-вече от неговата AMCO, която е базирана в Белград.

Малко преди Нова година отборът му заяви, че колата им успешно е преминала през краш-тестовете за участие във Ф1, като моделът носи името Stefan S-01. Отборът също така заяви, че има намерения да направи няколко теста през януари. Ясно е, че въпросната кола е Тойота TF110, въпреки че много малко бе казано по въпроса. Дори не стана ясно кой ще е двигателят, който ще се използва. Стефнович посети базата на Тойота в Кьолн на 22 декември и се срещна с някой от бившите ръководни органи там.

Възможността Стефанович да получи разрешително да участва със своя отбор е много малка, дори и някой от настоящите отбори да се оттегли. Той не може да премине през задължителните процедури на ФИА, а Федерацията не може да си позволи да издаде прецедент, защото и други биха се възползвали от създалата се ситуация за в бъдеще.

На страницата на отбора Стефанович има окачена обява за това, че набира персонал, като в някои изречения се споменава, че бъдещият му екип ще трябва да работи освен в Белград, но и в Кьолн.

Ако сърбите не получат повиквателна, то Стефанович заяви, че все пак ще направи отбор и ще използва колите, за да се подготви за дебют след време. Също така той смята да позволи на пилоти на други отбори да тестват неговите болиди, за да натрупат опит, тъй като той не е под споразумението Конкорд и може да тества колкото иска на писти, които не са част от Световния шампионат.

Едно е ясно - Стефанович има пари за харчене - макар че те може да не се окажат достатъчни за онова, което той иска да постигне. Това съждение правим, тъй като до финализиране на сделка с Тойота така и не се стигна. Цялата ситуация изглеждаше перфектна на хартия - Стефанович идва - купува екипа - преименува името и остава. Така се случи например с Мерцедес-Браун и Заубер-БМВ Заубер. Ако беше подписал споразумение с Тойота, то той моментално щеше да си гарантира мястото на решетката за догодина. Но това не се случи.

0 коментари:

Публикуване на коментар