Комисията на Формула 1 към ФИА прие промени в точковата система за 2010 г. Новата промяна бе гласувана заради уголемяването на решетката до 26 болиди - най-голямата бройка от 1995 г. насам. След като бяха публикувани новите числа - 25-20-15-10-8-6-5-3-2-1 - започнаха и дискусиите дали те ще повлияят по нов начин върху хода на събитията.
Интересно е да погледнем, че промяната е само на пръв поглед. Вторият в класирането отново взима 80% от максималния брой точки, третият 60% и едва четвъртия по новата система ще взима само 40% за разлика от тази година - 50%. Също интересен факт е, че точките на първите четирима от тази година, ако бъдат умножени по 2.5 се получават "новите" стойности.
2010 г.:
25 (100%), 20 (80%), 15 (60%), 10 (40%), 8 (32%), 6 (24%), 5 (20%), 3 (12%), 2 (8%), 1 (4%)
2003-2009 г.:
10 (100%), 8 (80%), 6 (60%), 5 (50%), 4 (40%), 3 (30%), 2 (20%), 1 (10%)
Тези съотношения ни отправят към темата за това до колко релевантна към промените на решетката е тази нова система за точукване. Веднага се образуваха няколко лагера и съответно няколко други предложения. Мнозина се върнаха назад към предложението на ФОТА от миналата година - 12-9-7-5-4-3-2-1, - което увеличава стойността на победа. Това предложение обаче е за осем пилоти. За да се възприемат разликите от тази система, новата би изглеждала по следния начин: 16-12-10-8-6-5-4-3-2-1. Така втория ще взима само 75% от общия брой точки, което увеличава стойността на победа.
Други пък обърнаха внимание на новата система от историческа гледна точка, като защитиха своята теза с това, че по този начин ще се наруши сериозно балансът между отборите от 21 век и тези, състезавали се само през 20-ти. Също така се обърна внимание на съотношението между пилоти като Люис Хамилтън и звездите от 80-те и 90-те. Имат се предвид например Сена и Прост, които се състезаваха във време, в което само първите шестима взимаха точки, а за победа се даваха само девет точки. Да не говорим, че се зачитаха само най-добрите резултати от определен брой състезания, който бе по-малък от общия брой надпревари за цялата година. Предложението: 15-12-10-8-6-5-4-3-2-1.
Освен всички тези фактори, всъщност най-актуална бе темата за скока от две точки между осмо и седмо място и само една между седмо и шесто. Именно заради тази промяна щяха да настъпят няколко корекции в класирането за 2009 г., ако системата бе възприета преди началото на последния сезон. Ето как щеше да изглежда и самото подреждане по този начин:
Позиция - Спрямо 2009 г. - Пилот - Точки
1 +0 Дженсън Бътън 230.5
2 +0 Себастиян Фетел 203
3 +0 Рубенс Барикело 183
4 +0 Марк Уебър 175
5 +0 Люис Хамилтън 120.5
6 +0 Кими Райконен 119
7 +1 Ярно Трули 78
8 -1 Нико Розберг 75.5
9 +1 Тимо Глок 63.5
10 -1 Фернандо Алонсо 62
11 +1 Фелипе Маса 48
12 -1 Хейки Ковалайнен 46
13 +0 Ник Хайдфелд 44
14 +0 Роберт Кубица 44
15 +0 Джанкарло Фисикела 26
16 +0 Себастиян Буеми 16
17 +0 Адриан Сутил 13
18 +0 Камуй Кобаяши 8
19 +0 Себастиян Бурде 6.5
20 +3 Казуки Накажима 5
21 +4 Нелсън Пикет 1
22 +0 Хайме Алгерсуари 0
23 +1 Лука Бадоер 0
24 -4 Ромен Грожан 0
25 -4 Витантонио Лиуци 0
Новата система всъщност бе създадена, за да може да отговаря на повечето болиди на решетката. С разликата между точките за седмо и осмо място борбата в по-задната част на колоната ще стане по-интересна, защото по този начин и повече пилоти ще се борят специално за седмата позиция, вместо да се задоволят само с калсиране на осмо място.
Статуквото до голяма степен се запази, като по този начин се продължава идеята за удължаване на битката за титлата до последното състезание, тъй като е трудно да си представим, че пилот ще си гарантира предимство от повече от 25 т. преди последния кръг, като по този начин и да си гарантира трофея предсрочно.
А в основата на всичко се крие Михаел Шумахер. Заради него бе въведена системата 10-8-6-5-4-3-2-1, която измести старата от 10-6-4-3-2-1 и то именно защото германецът печелеше титлите по средата на сезона. За него и слуховете около завръщането му обаче ще говорим в следващия материал.
9.01.2010 г.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
0 коментари:
Публикуване на коментар